Award Dinner 2017

LEGO vandt årets MMM Pris

Se billederne fra Detail-forums Award Dinner som torsdag d. 23. marts uddelte for 35. gang den prestigefyldte MMM Pris ved en festmiddag hos Aamanns Køkken på Refshaleøen, hvor ledere i dansk detailhandel var samlet for at hylde branchen. Prisen gik i år til LEGO.

Prisen gives i år til LEGO for deres imponerende resultater og deres fortsatte udvikling af virksomheden. LEGO har formået at transformere og tilpasse sig i en branche, der ellers har det hårdt – til dels fordi barndommen er blevet kortere.

Det er en priskomité bestående af Coops adm. dir. Peter Høgsted, som modtog prisen sidste år på vegne af virksomheden, Lennart Lajboshitz – stifteren af Tiger, marketingschef for Magasin du Nord, Lise B. Thomsen, dir. i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft, adm. dir for IKEA Danmark, Dennis Balslev, Institutleder for Marketing på CBS, Ricky Wilke, adm. dir. for Arnold Busck, Helle Busck Fensvig, , adm. dir. for ICP, Per Nyborg og erhvervsredaktør Peter Suppli Benson fra Berlingske Business, der har valgt at kåre LEGO til dette års vinder af MMM Prisen.

Prisen består, ud over æren, af en 40 cm høj islandsk falk som videregives til dette års vinder. Falken er modelleret på Den Kongelige Porcelænsfabrik i 1914 og dekoreret af den særdeles nutidige kunstner Nils Erik Gjerdevik.

MMM Prisen gives til en person eller virksomhed, der på særlig vis har haft en betydning for detailhandelen i Danmark og har været uddelt siden 1981.

De nominerede i år var Søstrene Grene, LIDL og LEGO.

Prisoverrækkelsen bød også på prestigefyldt anerkendelse til Morten Strunge, som modtog Retail Entrepreneurship Prisen.

Morten Strunge er af komitéen blevet udpeget, fordi han har formået succesfuldt at udfordre og gentænke eksisterende brancher ved at skabe nye produkt. Således står Morten Strunge bl.a. bag Mofibo; bøgernes Netflix, Storytel; lydbøger på abonnement samt mobilselskabet Onfone som satsede på billig udenlandstelefoni og blev opkøbt af TDC i 2011.

Prisen blev uddelt for 12. gang og de nominerede var udover Morten Strunge elektronikkæden POWER og Too Good To Go; appen der bekæmper madspild.

Berlingskes Detailhandelspris blev givet til byggecentret STARK for deres kampagne ”Det skal bygges væk” – en sætning som er blevet landskendt. STARKs kampagne er rettet mod privatkunder og er et ambitiøst kommunikationsunivers, hvor der ageres på et bredt udvalg af platforme herunder TV, radiospots, tilbudsmarkedsføring, outdoor kampagner og digitale medier. Prisen blev uddelt for 7. gang.

Øvrige nominerede var SPAR med deres re-positionerings kampagne ”Navneskiftet” med fokus på købmandens lokale tilknytning, hvor kædens 121 butikker skiftede SPAR facadeskiltet ud med købmandens navn. Hennes & Mauritz var nomineret for kampagnen om designersamarbejdet med Kenzo.

Det er en priskomité bestående af adm. dir for KFI, Jesper Loiborg, Marketing manager for Frederiksberg Centret, Vibeke Qvist, adm. dir. for Bocca, Morten Theil, adm. dir. for MarketSquare, Jens Thrane-Møller, Marketing direktør for Coop, Pia Niemann, adm. dir. for ICP, Per Nyborg og erhvervsredaktør Peter Suppli Benson fra Berlingske Media, der har valgt at kåre STARK til dette års vinder af Berlingskes Detailhandelspris.

Prisen blev uddelt for 7. gang.

Derudover blev der i år introduceret to nye priser, nemlig Årets Kundeoplevelse og Årets Omnichannel.

Årets Kundeoplevelse gik til Nespresso for deres unikke setup, deres stramme butiksindretning og deres altid høje kundeservice, hvor kunderne bydes velkommen og bliver budt på kaffe. De andre nominerede i kategorien var 7-Eleven og Hav.dk

Årets Omnichannel gik til Bolia.com, som har formået til at smelte deres fysiske og virtuelle butik sammen til én. Derudover var tøjmærket Markberg og VIGO, som er REMA 1000’s deleøkonomiske indkøbsservice app.

Derudover havde Detail-forum valgt at genindføre rejselegatet, som gives til en elev indenfor detailhandelen. Detail-forum havde modtaget mange kvalificerede ansøgninger, men komiteens valg faldt på Niclas Munksgaard-Nielsen fra REMA 1000, som skal bruge legatet til en rejse til New York, hvor han skal søge inspiration som kan bruges til hverdagen i butikken i Esbjerg. Rejselegatet på 15.000 kr. var sponsoreret af IKEA Danmark.

Prisuddelingen bød også på indlæg fra adm. dir. for Dansk Supermarked Per Bank, som gav sit syn på udfordringerne i dansk detailhandel.

MEDLEMSLOGIN