Award uddeling 2018

Dansk Supermarked - vandt årets fornemmeste pris i dansk detailhandel, da Detailforum for 36. gang uddelte MMM Prisen. Derudover blev der overrakt tre øvrige priser, til virksomheder som har vakt opsigt med gode eller utraditionelle resultater.

Detailforum award uddeling blev afholdt på Langelinie Pavillonen, hvor ledere i dansk detailhandel var samlet for at hylde branchen. Aftenens hovedpris gik i år til Dansk Supermarked.

MMM Prisen gives til en person eller virksomhed, der på særlig vis har haft en betydning for detailhandelen i Danmark. De nominerede i år var Søstrene Grene, Dansk Supermarked og Lagkagehuset.

Prisen blev givet i år til Dansk Supermarked for deres imponerende resultat i forbindelse med genkøbet af virksomheden fra Mærsk, hvor Dansk Supermarked lykkedes at frigøre midler til genkøbet. Således kunne Dansk Supermarked efter 50 års partnerskab med Mærsk købe de sidste aktier tilbage i Salling-fondene og forblive på danske hænder. Samtidigt rykkede Dansk Supermarked offensivt ud med nye butikker og investeringer.

Det er en priskomité bestående af Camilla Hindum fra LEGO som modtog prisen på vegne af virksomheden sidste år, Coops adm. dir. Peter Høgsted, Lennart Lajboshitz – stifteren af Tiger, dir. i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft, Institutleder for Marketing på CBS, Ricky Wilke, adm. dir. for Arnold Busck, Helle Busck Fensvig, adm. dir. Jan Wentzel, Paw Sko, adm. dir. for ICP, Per Nyborg og erhvervsredaktør Peter Suppli Benson fra Berlingske Business, der havde valgt at kåre Dansk Supermarked til dette års vinder af MMM Prisen.

Prisen bestod, ud over æren, af en 40 cm høj islandsk falk som blev videregivet til dette års vinder. Falken er modelleret på Den Kongelige Porcelænsfabrik i 1914 og dekoreret af den særdeles nutidige kunstner Nils Erik Gjerdevik.

Retail Entrepreneurship Prisen

Prisoverrækkelsen bød også på prestigefyldt anerkendelse til virksomheden Too Good To Go, som modtog Retail Entrepreneurship Prisen.

Too Good To Go er af komitéen blevet udpeget, fordi konceptet, som forsøger at reducerer madspild, i høj grad rammer tidens tendenser. Siden lanceringen af appen i januar 2016 er konceptet blevet en international succes, som i dag tæller over 125 ansatte i 8 lande med over 3 millioner brugere af appen. Prisen blev uddelt for 13. gang og de nominerede var udover Too Good To Go Boozt og Tivoli.

Berlingskes Detailhandelspris

Berlingskes Detailhandelspris blev givet til IKEA for deres ”Lave priser hver dag” kampagne i 2017 som bl.a. indeholdt reklamefilmen ”Min søn” med sætningen ”Livet ændrer sig, men det gør vores priser ikke”. Reklamen blev fremhævet for at være emotionelt engagerende og indsigtsbaseret. Derudover markedsførte IKEA ”Lack Friday” som en anti-kampagne mod Black Friday, hvor der blev ageret på et bredt udvalg af platforme herunder printannoncer, nyhedsbreve, outdoor kampagner og egne digitale medier. Prisen blev uddelt for 8. gang.

Øvrige nominerede var Normal med deres kampagne ”Normale varer til unormale priser” og NEYE kampagnen ”Hvad har tasker med kræftforskning at gøre”.

Det er en priskomité bestående af adm. dir for KFI, Jesper Loiborg, Marketing manager for Frederiksberg Centret, Vibeke Qvist, adm. dir. for BOCCA, Morten Theil, adm. dir. for Marketsquare, Jens Thrane-Møller, Marketing direktør for Coop, Pia Niemann, adm. dir. for ICP, Per Nyborg og erhvervsredaktør Peter Suppli Benson fra Berlingske Media, der har valgt at kåre IKEA til dette års vinder af Berlingskes Detailhandelspris.

Årets Omnichannel

Sidste år blev der introduceret en ny pris, nemlig Årets Omnichannel og vinderen blev i år Sportmaster, som har formået til at lave en god sammensmeltning af deres fysiske butikker og onlinebutik. Foruden Sportmaster var hvidevarekæden Skousen og tøjkæden & Other Stories nomineret til prisen.

Derudover uddelte Detailforum et rejselegat, som gives til en elev indenfor detailhandelen. Detailforum havde modtaget mange kvalificerede ansøgninger, men komiteens valg faldt på Mathias Jepsen fra Kaufmann i Frederiksberg Centret, som skal bruge legatet til at tage på modemesse til Firenze. Rejselegatet på 15.000 kr. var sponsoreret af NPV A/S.

Prisuddelingen bød også på indlæg fra adm. dir. for IDDesign (Idémøbler, Ilva mv.) Michael Christiansen, som fortalte om sine personlige erfaringer som leder i danske virksomheder og gav sit bud på, hvad fremtiden bringer i dansk detailhandel.

Se foto fra dagen:


Alle Vinderne 21.03.18
Alle vinderne til årets prestigefyldte detailhandelspriser
Vinder af MMM-Prisen 21.03.18
Dansk Supermarked Group vandt MMM prisen 2018
Vinder af Retail Entrepreneurship Prisen 21.03.18
Too Good To Go vandt Retail Entrepreneurship Prisen 2018
Vinder af Berlingsle Detailhandelspris 21.03.18
IKEA vandt Berlingskes detailhandelspris
Vinder af Årets Omnichannel 21.03.18
Sportmaster vandt årets Omnichannelpris
Rejselegatet
Mathias Jepsen fra Kaufmann i Frederiksberg Centret fik tildelt årets rejselegat
Michael Christiansen
Michael Christiansen, CEO for IDdesign (Ilva og Idémøbler) holdt indlæg

 

 

 

 

Partnere:

MEDLEMSLOGIN