DATO
København
25. april 2023

Aarhus
27. april 2023

TID
kl. 8.30-16.00

Dagen starter med tjek-ind og morgenmadsbuffet fra kl. 8.30-9.00.
Første foredrag starter kl. 9.00, og sidste foredrag slutter omkring kl. 16.00.

PRIS 

Medlemmer:

  • 1-2 deltagere: kr. 3.500,- pr. deltager
  • 3+ deltagere: kr. 3.000,- pr. deltager
  • 5+ deltagere: kr. 2.500,- pr. deltager

Ikke- medlem

  • 1-2 deltagere: kr. 4.000,- pr. deltager
  • 3+ deltagere: kr. 3.500,- pr. deltager
  • 5+ deltagere: kr. 3.000,- pr. deltager

Underviser (dokumentation kræves)

  • 1-4 deltagere: kr. 2.500,- pr. deltager
  • 5+ deltagere: kr. 2.000,- pr. deltager

STED

København
Zoologisk Have
Roskildevej 32
2000 Frederiksberg
Gratis adgang til Zoologisk Have for deltagere i København d. 25. april

Aarhus
Centralværkstedet
Værksmestergade 9
8000 Aarhus C

Husk at læse alt det med småt:

For at opnå mængderabat skal der være tale om én samlet tilmelding og én betaling. Ved tilmelding skal alle deltagers navne og mailadresser oplyses, så deltagerne kan modtage information forud for konferencen, og de kan få tilsendt slides efter konferencen.

Medlemsrabatten gælder for medlemmer af DetailforumDansk DetailTrendlab samt abonnenter på pej gruppens tre medier: 365DESIGNTØJ – Fashion & Business Trends eller TID & tendenser. Medlemskab oplyses ved tilmelding og tjekkes af med den respektive forening/virksomhed.

Prisen er oplyst pr. person og ekskl. moms. Prisen inkluderer fuld forplejning hele dagen samt fremsendelse af deltagermateriale pr. mail.

NEW RETAIL DAY 23

- fokus på disturbance

Markedspladsen er i opbrud. På samme tid skal forbrugerne holde igen og handle. Holde igen på grund af inflation og en usikker verdensøkonomi. Handle aktivt fordi vores liv skal omstilles til en stadig mere presserende klimadagsorden og nye digitale tilbud.

Men disse ’forstyrrelser’ skaber også nye muligheder. Midt i dette dramatiske opbrud spirer nemlig nye forretningsmodeller, nye innovative partnerskaber, nye branchestrukturer og helt nye koncepter, der skubber til grænserne for hvad detailhandel og nethandel kan levere.

Kom til New Retail Day 2023 og lad dig forstyrre af en række af de aktører, der allerede har innoveret, testet og udfordret på markedspladsen.

DET FÅR DU PÅ KONFERENCEN:

  • Unik indsigt i via dugfriske undersøgelser af forbrugeradfærden
  • Opdatering på de vigtigste trends i en brydningstid
  • Personlige fortællinger om iværksætteri og innovation
  • De mest innovative koncepter og kommunikationsformer
  • Innovative og inspirerende cases
  • Netværk og sparring med ligesindede
  • Udvalgte slides fra dagen tilsendt som pdf
  • GRATIS udgave af Retail Mega Mag 2 (værdi: 500 kr.)

FOREDRAGSHOLDERE:

Hvad der er op og ned på økonomi, handel og forbrug?

De klassiske makroøkonomiske mekanismer har været sat ud af spil, og effekterne på samfund, virksomhedsdrift og forbrug har været voldsomme. Derfor er der behov for en professor med sans for tal og kommunikation, når vi stiller spørgsmålet: Hvad er op og ned på økonomi, handel og forbrug?

Philipp Schröder har både haft både et ben placeret i forskningsverdenen og rådgivningsbranchen. I dag står han i spidsen for et anerkendt internationalt forskningscenter, der ser på makroøkonomiens mindste dele i ”forstørrelsesglas” og dermed kaster nyt lys over dynamikker i de globale markeder


Tidsånd og trends i turbulente tider 

En opdatering på tidsånd samt de væsentligste trends og forbrugsmønstre, der tegner sig efter flere års turbulens. Med et overblik over de største drivere af trends og forbrugeradfærd er det muligt at forudse, hvad forbrugerne har af behov og ønsker på kort og langt sigt.

’Retail Mega Mag 2’ udgives i forbindelse med konferencen. Uddrag derfra præsenteres som en del af dette indlæg, og deltagerne får en gratis udgave af Retail Mega Mag udleveret (værdi 500,- kr.)


Mød dine ’nye’ 2023 kunder! 

2023 byder på et endnu et år med masser af forstyrrelser, forandringer og fornyelser. Men hvad er op og ned på den nye markedsplads hvor besparelser er guld og brugt er godt? Marketsquare står bag en helt aktuel undersøgelse af udviklingen i købsadfærden. Få bl.a. svar på:

  • Hvordan har købsadfærden konkret ændret sig?
  • Hvordan handler generationerne i dag?
  • Hvilke brancher og kategorier taber – og hvilke har muligheder for vækst?
  • Hvad betyder udviklingen for kundernes valg af kanaler – fysisk butik vs online
  • Hvilken rolle spiller genbrug for forbrugerne i dag og hvordan handler kunderne secondhand?

På konferencen præsenterer CEO/Partner Jens Thrane-Møller, resultaterne fra den nyeste undersøgelse og krydrer dem med perspektiver for den eksisterende retailscene. Marketsquare er et af Danmarks førende bureauer indenfor branding, forbrugerindsigt og retailmarketing.


Retail Media – den nye vækstmotor i retail?
(Kun i København)

Matas har været igennem en stor digital transformation de sidste år, hvor både brand, butikker og matas.dk har fået et markant løft der har kastet flere priser af sig.

Derudover har Matas transformeret deres medieforretning fra primært at være en tilbudsavis, til i dag at være en digital medieforretning.

Retail Media får stadig større og større impact og virksomheder som Matas, Boozt, Coop og senest Nemlig.com satser på området. Flere konsulenthuse, blandt andet BCG, forudser at Retail Media vil være det medie der vil opleve den største vækst frem mod 2030. Hør hvordan Matas er gået til opgaven, samt hvad det kræver at være et mediehus i detailhandlen og hvordan det har bidraget til den digitale transformation


Magasin – når barren hele tiden sættes højere
(kun i Aarhus)

Magasin forstår at flytte sig med tiden og skubber hele tiden til grænsen for, hvad et stormagasin kan indholde og tilbyde. Målet er altid at være relevant for kunderne og sikre, at varer og services matcher kundernes ønsker. Intet er overladt til tilfældighederne, og ingen barre er for høj.

På konferencen løfter administrerende direktør i Magasin Peter Fabricius sløret for, hvordan det lykkes at holde tempoet oppe på forandringerne og sikre relevans i foranderlige tider. Nyeste strategiske initiativer involverer investeringer i upcoming brands, herunder blandt andet brillefirmaet MessyWeekend.


Vil du være blandt de bedste online?

Forbrugerne handler online som aldrig før – derfor skal retailere selvfølgelig være bedre online som aldrig før. Lars Hedal leverer en række gode råd til optimering af online – både med hensyn til salg og markedsføring. Foredraget vil være et miks af erfaring og ny viden, inspiration fra ind- og udland samt forslag til, hvordan deltagerne selv får flyttet sig fremad på den digitale rejse, som alle skal på.

Lars Hedal er en af Danmarks skarpeste inden for nethandel, og han har med succes positioneret Hesehus som markedsførende leverandør af prisvindende B2B- og B2C-webshops. Lars er forretningsmæssigt et skridt foran de fleste, og det er ofte kommet til udtryk gennem hans mere end 25-årige karriere


Flügger – når innovation skaber helt nye veje

Fornyelse er nøgleordet for Flügger – det gælder både innovation, samarbejder, kommunikation og salgskanaler – alt sammen med en digital og en grøn dagsorden. Men hvordan holder Flügger fast i sit DNA, mens de samtidig øger graden af innovation og skubber til grænsen for, hvad brandet kan indeholde?

Bliv klogere på digitalisering og grøn omstilling, når administrerende direktør Sune Schnack fortæller om innovation hos Flügger – både som kultur og konkrete initiativer og løsninger, herunder også brandet Notes, der har en helt anden tilgang til markedsføring og salg af maling.

.


Plantorama – fra klassisk havecenter til oplevelsesunivers

Nye formater, alternativ tilgang og store klimaambitioner driver Danmarks største have- og dyrecenterkæde fremad og får kunderne til at spærre øjnene op. Butiksdesign med fokus på oplevelser, sansning og overraskelser forbindes normalt ikke med klassiske havecentre, men Plantorama viser vejen frem og har med succes skabt oplevelsesbaseret butikskoncept samtidig med en stor digital satsning.

Peter Vang Christensen er ejerlederen bag familievirksomheden Plantorama A/S, som hans far, Søren Vang Christensen, etablerede i 1987. Siden år 2000 har Peter Vang Christensen været eneejer, og han vandt Årets Ejerleder i 2021.


Få strategi og kultur til at skabe vækst sammen
(kun i København)

Med afsæt i 20 års erfaring i at skabe resultater, giver Jørgen Nielsen et indblik i sin unikke ledelsesfilosofi og kommer igennem foredraget ind på vigtigheden af sammenhængen mellem medarbejdere, kultur, vækst, dna og eksekveringsevne.

Jørgen svarer i sit foredrag på væsentlige spørgsmål såsom: Hvor skal væksten komme fra? Hvordan sikrer jeg at min strategi og forretningsplan holder? Hvordan får jeg sammen med medarbejderne planen eksekveret? Vigtigst – hvordan sikrer jeg medarbejderne er top motiverede og engagerede år efter år?

Jørgen Nielsen har i 20 år haft stillinger som adm. direktør og koncerndirektør, først i Profil Optik A/S og siden i Dagrofa A/S, hvor han stod i spidsen for fire stærke kædeformater, Meny, Spar, Eurospar og Min Købmand, med en omsætning på 15 mia. og 7.000 medarbejdere. I dag er han øverste direktør i Københavns Zoo og har skiftet butiksdrift ud med parkdrift.


Spejder Sport – engagement og cirkularitet giver mening!
(kun i Aarhus)

Spejder Sport er ejet af Det Danske Spejderkorps, hvilket betyder at de reelle ejere er 37.000 børn og unge. Det betyder også, at en del af bruttoomsætning og hele profitten går til arbejde med børn og unge i Danmark. Det giver alt andet lige en anden motivation for at gå på arbejde…

Spejder Sport er skilt ud fra korpset som et A/S, og drives på helt normale kommercielle vilkår og i fri konkurrence på markedet. Dog betyder ejerskabet der tages ansvar, både i forhold til indtjening , men også i forhold til ESG på alle fronter.

I foråret 2023 åbnes den første cirkulære butik på Ndr. Farimagsgade i København. Den nye butik bygger flere koncepter herunder reparationer, udlejning af outdoorudstyr og gensalg af brugt udstyr. Som det fjerde element tilføjes kurser og foredrag om bæredygtighed.

Administrerende direktør Thomas Vangsgaard, har en baggrund fra andre kommercielle brands som Ecco, Viking Footwear, Message mv. og er butiksuddannet med en MBA i ledelse.


Tema: Genbrug, gensalg og alternative salgskanaler - hvilken betydning har det?
Case: Den Blå Avis

Alternative salgskanaler som vintageshops, genbrugsbutikker, små kreative aktører samt online genbrugsplatforme er i vækst. Men hvorfor? Hvad er motivationen for salg og køb? Hvad har det af betydning for miljø og klima? Og hvordan forholder man sig – som producent, sælger og markedsfører af nye produkter – til den stigende interesse for genbrug/gensalg?

Julie Schoen, redaktør på Genbrugsindekset og DBAs talsperson, formidler både sjove og finurlige fakta om genbrug på nettet, og sætter genbrugskanalernes succes i et større perspektiv.


Tema: Genbrug, gensalg og alternative salgskanaler - hvilken betydning har det?
Case: Frelsens Hær

Genbrugssektoren har udviklet sig eksplosivt over de seneste 15 år og er i dag langt bredere og mere betydningsfuld end klassiske genbrugsbutikker i yderkanten af byerne. I dag er de bedste genbrugsaktører i fuld gang med samme udvikling som resten af detailhandlen: kuratering, events, selvbetjeningsbutikker, nethandel mv. Derudover er der nye initiativer i gang, herunder ”ægte” vintagebutikker, gendesign og omsyning af tøj til gensalg, samarbejde med designere og brands samt ikke mindst en BTB-løsning, der skaber en reel win-win-situation.

CSR & Marketingchef hos Frelsens Hær, Jette Skov, har, med knap 20 år i genbrugsbranchen, en stor passion for genbrug og gensalg, og er med til at bringe den klassiske genbrugsbutik ind i en ny æra.



MEDLEMSLOGIN