Selfridges 'Project Earth' Pop Up, London
Selfridges 'Project Earth' kombinerer etisk bæredygtighed med pop up-detailhandel. Konkret blev det lanceret, da London kom ud af den første nedlukning i 2020. Selfridges involverede hver afdeling og samlede mere end 300 brandpartnere - lige fra helt små producenter til store virksomheder.
Project Earth har til formål at hjælpe kunderne med at ændre den måde, de handler på tre måder. Ved at være kritiske omkring råvarerne, ved at lancere nye forretningsmodeller som f.eks. reparation og videresalg og endelig ved at inspirere til et skift i kultur og tankegang.
Selfridges Project Earth tilbyder bl.a. kunderne mulighed for at leje tøjet og ”Resellfridges”, der er kædens første private-label, der videresælger specielle vintage-modeller.
I Selfridges har man nu også mulighed for at få repareret sneakers og få rengjort håndtasker, og smykker.
Producenterne er også involveret. Barbour har f.eks. åbnet ”Wax for Life”, der forlænger de dyre jakkers liv og Prada har lanceret sin bæredygtige Re-Nylon kollektion, hvor syningerne udelukkende er lavet af oparbejdet nylon, der er indsamlet i havene og på fabrikker og lossepladser.